Promises 2.0 “The Jacket”

When my son showed me a picture in the spring of this jacket and asked me if I could make him one just like it I didn’t realise the trouble I was getting into.Little did I know that it would take me almost 6 months to finish it.Well I did say it would be ready by September!

Toen mijn zoon me een foto liet zien van dit jasje en vroeg of ik ook zoiets kon maken voor hem realiseerde ik me nog niet hoeveel moeite ik me op de hals haalde.Wie had kunnen denken dat het me bijna 6 maanden zou kosten om het af te hebben.Alhoewel,ik had wel gezegd dat het klaar ging zijn tegen September!

wpid-wp-1439989081111.jpeg

First thing I did was to search for the right fabric wich is always a challenge.I asked around in every fabric store I have ever been,but no one could help me.I already owned a nice piece of pleather in black and grey,so all I needed was a stretch fabric with enough weight and a softer inside and preferably a bit waterresistant.I decided I would pay a visit to Pauli Fabrics in Leuven and take the son with me to help me decide.The store manager was very kind to help us find the way trough all these rolls of fabric and eventually we found what we were looking for.A very nice grey fabric(soo much better than white!)with just enough weight and a very nice feel.Don’t know how it’s called but I’m very sure its some tech fabric.

Het eerste op mijn lijstje was op zoek gaan naar de juiste stof.Ik deed navraag bij elke stoffenwinkel waar ik al geweest was maar niemand kon mij helpen.Ik had wel een mooi stuk  nepleer  in zowel zwart als grijs,dus wat ik nog nodig had was een beetje zwaardere stretch met een zachte binnenlaag en liefst een beetje waterafstotend.Ik besloot een kijkje te gaan nemen bij Pauli Stoffen in Leuven en ik nam de zoon op sleeptouw om zijn goedkeuring te geven.De verkoper hielp me om onze keuze te vinden tussen massa’s rollen stof en uiteindelijk hebben we gevonden wat hij wilde.Onze keuze viel op een heel mooie grijze stof(zoveel praktischer dan wit!) die heerlijk aanvoelt en stevig genoeg was.Ik heb geen idee hoe dit soort stof heet,maar ik ben er vrij zeker van dat het een technische stof is.

The notions I needed  come from Stitch&Co,where I got some H640 padded interfacing,thin shoulderpads,a black zipper and some knit for the sleeves,collar and back.Some very fancy black and white lining I found at Nostex Mechelen and I was good to go!

Wat ik verder nog nodig had,vond ik bij Stitch&Co :H640 een opstrijkbare wattine,dunne schoudervullingen,een zwarte rits en zwarte boordstof voor de mouwen,kraag en achterpand.Nog wat coole zwart/witte voering gekocht bij Nostex Mechelen en ik was klaar om te starten!

wpid-imag0254.jpg

I decided to start from a readymade pattern and then hack the hell out of it!I chose the Perry Jacket from La Maison Victor and according to the sizing I traced size XS.I made a muslin and started from there.I never would have expected it but the fit of this jacket was spot on.Next thing I did was draw lines all over it,gave it a shoulder seam and lenghtened the front by about 7cm to match the jacket on the photo.

wpid-imag0247.jpg

Ik koos voor de Perry Jas van la Maison Victor om te starten en daarna volledig uiteen te halen!Volgens de maattabel had ik een XS nodig dus heb ik die overgenomen.Ik maakte een toile om de pasvorm te checken.Ik ahd het nooit verwacht maar het paste perfect.Vervolgens begon ik overal lijnen te tekenen op de toile,creeërde een schoudernaad en verlengde het voorpand met 7 cm zoals het jasje op de foto.

wpid-imag0245.jpg

I transferred everything to my flat pattern and cut it into pieces.As you can see there are loads of pieces so I made sure to mark every piece.

Alle lijnen werden overgetekend op mijn papieren patroon en in stukken geknipt.Zoals jullie kunnen zien zijn er behoorlijk wat delen dus ik heb ze allemaal goed gemerkt.

wpid-imag0253.jpg

For the design lines I backed the fabric with fusible padding to make them stand out more.The pleather stitching presented a challenge of its own, Itried every sewingfoot I own but in the end the paper trick worked best!

wpid-imag0281.jpg

Om de doorgestikte lijnen beter doen uit te komen heb ik opstrijkbare padding gebruikt aan de verkeerde kant.Het nepleer doorstikken was echter niet zo eenvoudig,ik heb elk stikvoetje geprobeerd dat ik had maar uiteindelijk werkte de truc met papier het best!

wpid-img_20150821_075401.jpg

After assembling all the different pieces the actual sewing of the jacket was quite simple.Just for  the welt pockets I needed to refresh my memory a bit because the instructions make you do them in a different way than I wanted them.I used the outer fabric for the welt and the lining for the pocket itself.That turned out awesome!

Nadat alle stukken aaneengezet waren,was de constructie van het jasje vrij eenvoudig.Enkel voor de paspelzak moest ik een beetje in mijn geheugen graven omdat de instructies anders zijn dan ik wilde.Ik gebruikte de stof voor de paspel en de zak zelf maakte ik van de voering.Dat ziet er super uit!

wpid-imag0279.jpg

After that ,the sleeves were set in,collar was attached,the zipper sewn on,lined the entire jacket and handstitched the front facing to the zipper et voila…..a superfabulous new jacket for my son!

Daarna mouwen ingezet,kraag aangezet,de rits erin,volledig gevoerd en het voorste beleg met de hand vastgenaaid et voila……..mijn zoon is nu de trotse eigenaar van een supercoole nieuwe jas!

wpid-imag0295.jpg

wpid-imag0290.jpg

wpid-imag0289.jpg

wpid-imag0288.jpg

I will be expecting a nomination for “mum of the year” now,thank you very much :-))

Ik verwacht nu wel een nominatie voor “mama van het jaar”,dank je wel :-)))

Later X

8 thoughts on “Promises 2.0 “The Jacket”

  1. Ziet er super goed uit, Els! Vanaf nu altijd een spik-en-span opgeruimde kamer & op tijd thuis van het uitgaan 😉
    Als uw zonen zo’n jasjes leuk vinden, vinden ze misschien de Newcastle Cardigan van Thread Theory ook wel tof.

    Like

Leave a Reply

