Promises,promises……

Well,just because you haven’t heard me that doesn’t mean I haven’t been busy.A while ago I mentioned in a conversation that I would love to make me some overalls in a sweaterknit.I loved the idea of having something to wear that would be as comfortable as pyjamas and a tad more stylish.My boss(and friend) immediately replied that if I was going to make that,he wanted a pair too!Maybe we could even wear them at the same time at work,like a uniform kind of thing.As hairdressers we can pretty much wear what we like,we just tell everyone it’s the latest fashion hype!

Ondanks het feit dat het hier een beetje stil is de laatste tijd,wil dat niet zeggen dat ik stil gezeten heb ondertussen.Een tijdje terug vertelde ik dat ik graag een salopet wilde maken,maar wel een uit sweaterstof.Ik wilde iets dat zo comfortabel zou zitten als een pyjama maar wel met een beetje meer stijl.Mijn baas(en ook een vriend) repliceerde onmiddellijk dat,als ik zoiets wilde maken dat hij er dan ook eentje wilde.We kunnen ze dan misschien ook dragen op het werk,een beetje een uniform!Als kappers kan je namelijk alles dragen op je werk,en het is dan nog mode ook.

overalls inspiration

First things first,I needed to find the right fabric.Not an easy task as you all know,but then again when are we ever easy to please?At the latest Fabric Sales I stumbled upon my fabric and immediately grabbed it before anyone else could buy it all.Boy,do I wish I DID buy it all.This fabric is the right thickness,weight,grey enough without being too dark and oh so comfy feeling!I’ve heard rumours that they would be starting an inline store soon,but nothing is confirmed just yet.

Allereerst was er de zoektocht naar de juiste stof.Niet zo een makkelijke taak zoals jullie allicht weten,maar aan de andere kant zijn we ook niet snel tevreden,hé.Tijdens de laatste verkoop van The Fabric Sales viel mijn oog op de perfecte stof en ik wilde hem meteen kopen voor iemand anders ermee weg was.Achteraf gezien had ik beter ALLES gekocht.Deze stof was precies de juiste dikte,soepel genoeg,het perfecte grijs en man,zo zalig om te dragen!Ik heb een gerucht gehoord dat ze misschien zouden starten met een online shop,maar tot op heden geen bevestiging gevonden.

With the fabric sorted all that was left was a pattern.Ladies overalls(or dungarees,I love this word, or salopette) are not so hard to find but I initially wanted a classic look that would also be good for men.Now that proved a bit harder than I would have thought.Since my friend is just under 2m tall and pretty slim waisted,a readymade pattern would’nt fit him at all and my options were very limited.

De juiste stof had ik,nu nog een patroon.Patronen voor dames salopettes(of tuinbroek of overalls of dungarees,ik vind dat zo een fantastische benaming!) vind je overal wel maar ik wilde eigenlijk een vrij klassiek model dat ook kon voor mannen.Die zijn namelijk bijna onmogelijk te vinden en dat had ik niet verwacht.Mijn vriend is iets kleiner dan 2m en vrij smal in de taille,dus een commercieel patroon zou sowieso moeten aangepast worden.

Eventually I found a copy of an old patterndrafting book here,where they not only show normal pants but also,yay, overalls and workwear.The book is titled “Drafting pants and overalls” and is written by Harry Simons and was probably from 1915!After a bit of studying I decided to give it a go and I would make mine first,so any errors could be corrected in the second version.

Uiteindelijk heb ik hier een kopie gevonden van een oud boek dat precies uitlegt hoe je broeken tekent en ook,jippie,overalls en werkkleding.Het heet “Drafting pants and overalls”,werd geschreven door Harry Simons in waarschijnlijk 1915!Na een beetje denkwerk besliste ik om eerst de mijne te maken,dan kon ik eventuele fouten nog rechtzetten in de herenversie.

First issue,the draft.They recommend to go up 2sizes on the waist and hip.I decided to only go up 1size to accomodate the fact that I had a stretch fabric.There are a couple of measurements that are not so clearly printed,but hey,old book remember… Eventually, between the written calculations and the technical drawing,it was a bit of work but it payed off in the end.

Eerste hindernis,het patroon.Er wordt aangeraden de overalls 2 maten groter te nemen op de heupen en in de taille.Ik heb 1 maat groter getekend door het feit dat ik met een rekbare stof ging werken.Er zijn een paar berekeningen die niet zo duidelijk zijn op de pc,maar ja een oud boek heeft zijn beperkingen.Uiteindelijk heeft het wel een paar uurtjes tijd gekost om alles om te zetten naar een werkbaar patroon,maar het heeft geloond.

overall 2

Second issue,the construction.I decided to go with the real fabric and leave some inlays to modify if needed.I really didn’t want to make these things three times.After basting it together,the first fitting was a disaster.My overalls were way to big and I got a bit demotivated.A good night’s sleep had me deciding to redraw the pattern from scratch and this time I kept myself to the actual measurements instead of sizing up.I narrowed the legs and went for a more fitting model.Later on,after sewing the whole thing I realised that I needed to make the bib narrower too,different body shape than men,right?I redid it and am very pleased with the result.

wpid-imag0221.jpg

Tweede hindernis,de constructie.Ik wilde gelijk met mijn stof beginnen,ik had echt geen zin om dezelfde broek drie keer te maken,dus zorgde ik er wel voor dat ik een beetje extra stof voorzag om eventueel nog aan te kunnen passen.Nadat ik alles in elkaar gedriegd had,werd al gelijk duidelijk dat mijn broek veel te groot was.Wat een teleurstelling!Na een nachtje piekeren ben ik dan maar volledig opnieuw begonnen.Ik heb me wel aan mijn maten gehouden ipv groter te gaan en heb ook de pijpen smaller gemaakt,zodat het uiteindelijk resultaat een meer passend model geworden is.Nadat alles af was,vond ik wel dat de slab van mijn salopet te breed was,ander model dan mannen hé,dus dat heb ik nog herdaan en ik ben superblij met het resultaat!

wpid-imag0297.jpg

So,game on for the men’s version.

I’ve learned my lesson and decided to go with the measurements I had instead of sizing up.Maybe on a stiffer fabric you could do 1 size,but 2 seems very much in my opinion.I used some leftover fabric from my Festival Shorts for the facing of the waistband,the bib and backpiece and the plackets for the buttons and buttonholes.

Op naar de mannenversie dan maar.

Ik had mijn lesje geleerd en heb het patroon getekend volgens zijn maten ipv groter te gaan.Als je deze overalls maakt van een stevige stof zonder stretch is 1 maat groter wel voldoende,2 lijkt me heel veel.Het beleg van de slab en tailleband en de binnenzak heb ik gemaakt uit een restant van mijn Festival Shorts en ook het beleg van de knoopsgaten en knopen.

wpid-imag0222.jpg

I did the mayority of seams on my recently aquired vintage overlock and finished with a twin needle and doublestiched to give a nice finish.The legs are finished by folding the bottom over on itself and stitched in place.The second time  it was a breeze!I am super pleased with the outcome and so is my friend.

Het merendeel van de naden heb ik genaaid met mijn meest recente aankoop,een vintage driedraads overlock,en de afwerking deed ik met een tweelingnaald voor een mooie look.De pijpen zijn afgewerkt door de stof dubbel naar buiten te keren en vast te stikken op de zijnaden.De tweede versie was een makkie,ik ben heel tevreden en hij is er superblij mee!!

wpid-imag0218.jpg

If you are looking for a fun project with a bit of a challenge,give it a go.I already know I am going to get lots of wear out of mine!If you have any questions I will do my very best to help you out.

Als je nog een leuk naaiproject zoekt met een beetje uitdaging,dan stel ik voor dat je deze eens probeert.Ik weet nu al dat mijn salopette heel dikwijls gedragen zal worden!Als je vragen hebt,stel ze gerust en ik zal mijn best doen om te helpen.

In the meantime,I’ll be making the preparations for a jacket my son requested.Promises,remember!?

Ondertussen ben ik begonnen met de voorbereiding van een jasje voor de oudste zoon.Beloofd is beloofd,hé!?

Later X

One thought on “Promises,promises……

Leave a Reply

