Fabulous Fall Trench

De mensen die de Sew It Up wedstrijd mee gevolgd hebben,weten ondertussen dat ik de eerste afvaller ben.Jammer,maar helaas.Ik laat het echt niet aan mijn hart komen en ben nog steeds blij dat ik meegedaan heb.Ik heb in ieder geval een fantastisch kleedje om te dragen op Oudejaarsnacht!Toch bedankt aan iedereen die voor mij gestemd hebben.

The readers who followed the Sew It Up  competition know by now that I am the first to exit the competition.Unfortunate,but not the end of the world.I’m not going to let this affect my pleasure in sewing stuff for myself and I’m still very happy I participated.At least I now have a fabulous dress for the Newyears Eve party!And ofcourse a big thank you to everyone who voted for me.

De volgende opdracht was een jas maken en laat dat nu net hetgene zijn dat al een tijdje op mijn verlanglijstje stond.Een allround waterdichte jas die op alles zowat past en toch een beetje extra heeft.Op mijn Instagram account kon je zien dat ik daar al aan begonnen was,alvorens ik geselecteerd was voor de wedstrijd.Ik heb mijn jas dan maar even aan de kant gelegd en deze week verder afgewerkt.Gelukkig moest ik niet echt veel meer doen,want een flinke verkoudheid heeft me toch wel parten gespeeld deze week.

Next assignment for the competition was a coat and that was exactly what I was missing in my wardrobe.An allround water resistant coat that goes with just about everything and still has a bit of spark.On my Instagram account you could see that I started making it before I even knew I was in the competition.I had to put it aside for a bit while making my dress and finished it last week.Fortunately it was nearly finished,because a vicious cold haunted me for the better part of last week. 

Eerst en vooral,het model.Ik wilde al een tijdje een trenchcoat maken,alleen wilde ik graag een kortere versie dan de traditionele.Ik heb deze waterdichte stof een tijdje geleden gekocht als coupon bij de stoffenverkoop van Punto in Keerbergen.Een kledingwinkel die ongeveer twee keer per jaar  hun stofrestenverkopen,echt de moeite waard!De ene zijde is heel glad en glanzend donkerblauw,de andere zijde is mat en een beetje suede achtig(ik weet niet of dit het juiste woord is maar ik veronderstel dat je weet wat ik bedoel).Het is een behoorlijk stevige stof dus ideaal voor de koudere maanden van het jaar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

First,the model.I’ve been meaning to make a trenchcoat for a while,altough I wanted it a bit shorter than the classic ones.I’ve purchased this waterresistant fabric a while ago at the sale in Punto,Keerbergen.This is a readymade clothes shop who sell their leftover fabrics about two times a year,really worth checking out!On one side it is a really shiny and slick darkblue,the other side is matte and a bit suede like(not sure if this is the word for it but I expect you know what I mean).This fabric is pretty strong and heavy,so a perfect match for the colder months of the year.

Na wat nadenken besloot ik de matte kant te gebruiken en ik wilde graag rode accenten om het niet te saai te maken.Uiteindelijk koos ik voor rood paspelband die ik zelf gemaakt heb.Het rood dat ik wilde vond ik niet kant en klaar,dus uitgerekend ongeveer 9 meter paspelband gefabriceerd.Een beetje een foefelwerk maar het loont wel,het maakt mijn jas echt af!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

After giving it some thought,I decided to use the matte side of my fabric and I wanted to spice things up by using red accents.Eventually I decided to go with red piping,wich I ended up making myself.The red I had in mind didn’t come readymade,so about 9 metres of piping rolled from under my machine.You can imagine the faces of my men,when they were trying to guess what mum was doing.I fiddled quite a bit with it,but it is so worth the effort!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik wilde graag een gevoerde versie en daar heb ik bij Punto ook een ideaal stofje gevonden,donkerblauwe satijn met rode stippen.Valt het op dat ik graag stippen zie???

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I wanted my coat to have a lining,and I found a perfect match at the same store,darkblue satin with red dots.Can you tell I have a weakness for dotted fabric????

Het patroon dat ik gekozen heb,komt uit een Burda Magazine,stapels heb ik daarvan.Deze versie is kort,maar bedekt wel mijn achterste(liever geen koude billen).Het patroon heeft veel van de klassieke trenchcoat,dubbele knopenrij,flap vooraan,brede revers,en zakken in het voorpand.De epauletten en mouwpatjes heb ik weggelaten,die vond ik er teveel aan.Ik heb wel de bustewijdte aangepast zoals ik altijd doe om een perfecte pasvorm te krijgen.Toile gemaakt en ik kon beginnen knippen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

The pattern I picked is from a Burda Magazine(I have piles of them),.This is a short version,but has effective butt coverage(no frozen cheeks now,thank you).The pattern has plenty of features of a classic trench,double button rows,wide lapels,collar and front pockets.I didn’t include the sleeve and shoulder pads,found it too much.I did do my usual FBA to get the perfect fit.Made my muslin and I was ready for take off.

Dit model heeft héél veel verschillende onderdelen,dus overal netjes opgeschreven wat het was met uitwasbaar potlood.De constructie uitleg was heel uitgebreid en makkelijk te volgen.Ik heb enkel de kraag,zakopeningen en zakoverslag verstevigd,mijn stof was voor de rest stevig genoeg.Een beetje een puzzelwerk was de paspelband netjes ertussen stikken,maar het is me gelukt.Enkel vooraan heb ik de kraag en het voorpand helemaal uit een stuk gestikt om geen onderbreking te krijgen in het paspelband.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

This coat has loads of different parts,so I was very careful to label all of the parts with erasable pencil.The construction guidelines were very easy to follow.I used fusible interfacing on the collar,pocketopenings and pocketfacing,my fabric was more than firm enough.Adding piping to all the different pieces was the real challenge here,but I did it.I did however needed to sew the collar and front pieces all in one go,as I wanted the piping to be in one piece at the front. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De mouwen hebben me wel een beetje parten gespeeld en na ze herdaan te hebben blijft er een mouw nog steeds een beetje minder,maar het moet maar zo.Aangezien mijn stof niet echt meegeeft,was het rimpelen om in de mouwkop te passen echt niet gemakkelijk en bij de ene mouw is het beter gelukt dan bij de andere.Nu ja,in de winkel zijn ze ook niet allemaal perfect zeker?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Adding the sleeves was hard,and after I redid one of them it still isn’t as smooth as I wanted it to be,but still,one out of two ain’t bad right??Since my fabric doesn’t have any give in it,making it fit into the sleevehead was a b*****.

De zomen heb ik met zoomtape gedaan,aangezien blindzomen niet echt een optie was.De voering erin gestikt en met de hand overal vastgenaaid.Knoopsgaten gemaakt,knopen aangenaaid en als laatste nog een strikceintuur gemaakt.Die maakt het helemaal af,vind je niet???

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I did the seams with special seamtape,since blindstitching wasn’t an option with this fabric.Stitched the lining to the collar and front and finished with a lot of handsewing.Made the buttonholes,added buttons and added a belt.This really makes all the difference don’t you think???

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik ben uiteindelijk heel blij met mijn nieuwe jas,al zal ik niet snel nog zo’n stof kiezen.Spelden erin krijgen is zo goed als onmogelijk en de voering met de hand naaien heeft ook de nodige verwondingen meegebracht.Ooit al eens de achterkant van een naald in je vinger geprikt?Geen goed idee,geloof me!!!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I am thrilled with my new coat,although I might think twice to use this fabric again.Pinning it is nearly impossible and handsewing has left its marks.Ever pierce your finger with the back of your sewing needle?Not something to try,believe me!!!

Wat de pasvorm betreft zit mijn nieuwe jas perfect,de juiste lengte ,zakken op de ideale hoogte en groot genoeg om allerlei dingetjes mee te sleuren en ik krijg hem netjes dicht zonder dat mijn borsten geplet worden.Er is zelfs ruimte om een dikkere trui onder te dragen.Hopelijk kan hij nog lang blijven meegaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I love how it fits me,just the right length,pockets right were I want them and big enough for all my stuff and I can button it up without squashing the girls.I even have room to wear a sweater underneath it.I hope it lasts me a lifetime!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hebben jullie trouwens al een kijkje genomen op de Sew It Up site?Daar vind je de jassen die mijn medekandidaten gemaakt hebben,stuk voor stuk prachtige creaties!Je kan nog stemmen tot donderdagavond,dus zeker doen.

Did you take a look at the Sew It Up website?You’ll find the coats of the other contestants,beautiful pieces every one of them!You can still vote till thursday evening,so if you haven’t already,please do.

Heb jij ook plannen voor een jas deze winter??Ik ben alvast klaar voor de storm!

Do you have plans for a coat this winter??I’m ready for the storms!!!!!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2 thoughts on “Fabulous Fall Trench

Leave a Reply

