Sew it up “Roaring Twenties” Dress

Zoals jullie al gelezen hebben,was de eerste opdracht voor Sew It Up een creatie in de stijl van de jaren ’20.Ik moet toegeven dat,behalve de charleston kleedjes van carnaval,ik eigenlijk geen idee had van wat de dames in die tijd droegen.Gelukkig zijn er mijn vrienden Google,Wikipedia en Pinterest.Wauw,wat een prachtige kleding leverde dat op.Franjes,pailetten,borduren,kralen,veren,teveel om op te noemen.

As I said in my previous blogpost,the first assignment for the Sew It Up competition is a creation based on the ’20s.I have to admit,besides the outfits from the costume shop,I didn’t have a clue what ladies wore in this period.Luckily I can always count on my friends Google,Wikipedia and Pinterest.These dresses were AMAZING,fringes,sequins,embroidery,beading,feathers,etcetera….

roaring twenties2

Spijtig genoeg had ik geen drie maanden,maar ongeveer een dikke drie weken om te beslissen wat ik ging maken en het af te werken.Bovendien was er nog een buitenlandse stage van 4 dagen gepland de eerste week van oktober,dus veel ideeën,weinig tijd.Ik wilde ook graag iets wat ik achteraf nog zou dragen,al is het dan maar voor een feestje.

Unfortunately I didn’t have three months,but a little over three weeks to decide what I was going to make and finish the whole thing before the deadline.On top of that there was a 4 day workshop in Italy planned in the first week of october,too many ideas,too little time.In the end I also wanted something I was going to wear,perhaps to a party or other festivities.

roaring twenties1

De jaren twintig werden gekenmerkt door lage tailles en rechte silhouetten,de dames wilden graag een jongensachtig figuur bekomen,dus geen ingesnoerde tailles meer.Dit was onder meer de introductie van de rechte jurk.Ik heb gekozen voor een recht model,zonder taille en ik ben begonnen vanuit een Burda patroon,nl mod.112(07/12) .Ik knipte maat 38 en deed mijn normale correcties,extra bustewijdte en ronde rug aanpassing.De mouwen liet ik achterwege,ik opteerde voor een mouwloos jurkje.De lengte werd ingekort en i.p.v. 6 inzetstukken werden het er 4. Ik koos voor een zwarte zijde die ik ooit in Den Boom gekocht heb en heb de jurk volledig gevoerd om niet door te schijnen.De diepe V hals heb ik gevoerd om lichtjes transparant te zijn.

The twenties were known for the dropped waistlines and straight silhouettes,the ladies wanted almost a boyish figure,so no more thin waists.These times the shift dress came into fashion.I chose a shift dress,no defined waist and started with a Burda Magazine pattern,Mod.112(07/12).I traced a size 38 and did my usual alterations,full bust adjustment and rounded back alteration. I chose a sleeveless dress,keeping to my original idea.I shortened the lenght quite a bit and instead of 6 inserts there are 4.I picked a black silk from my stash that were bought years ago at Den Boom and fully lined it not too reveal anything I didn’t want.The neckline is a deep V backed with my lining to make it slighlty transparent.

De inzetstukken werden verstevigd met dunne vlieseline en hetzelfde werd gedaan met de rugpartij die ik wilde borduren en openwerken.

On the inserts I used fine fusible interfacing and did the same to the upper back where I wanted my cutouts and beading.

Het motief is geinspireerd op een kleurprent en was oorspronkelijk een cirkel.De tekening werd vergroot met een ruitjestechniek en overgebracht op patroonpapier.

wpid-img_20140916_121519.jpg

The design I used came from a colouring book and was originally a circle.I enhanced the design using a square technique and transferred it to tracing paper.

wpid-img_20140917_120543.jpg

Dit motief heb ik overgebracht op de inzetstukken met traceerpapier en geborduurd met zwarte zijde cordonnet en een steelsteek.Gelukkig heb ik op school leren borduren,ik had nooit gedacht dat dit me ooit nog van pas zou komen!Ik moet zeggen dat ik het serieus onderschat had,want daar kruipen best wel wat uurtjes werk in.

I transferred everything to my fabric and embroidered the design,using black silk yarn and a stem stitch.Fortunately I am born in a time were we learned stuff like this at school and,my god,I never thought I would be happy I did!I have to say I seriously underestimated how long this takes,cause it took forever.

wpid-imag0598.jpg

Eens de inzetstukken geborduurd waren,was het tijd om de jurk in elkaar te zetten.Deelnaden stikken,schoudernaden stikken,allemaal vrij eenvoudig en daarna hetzelfde met de voering.Alles aan elkaar gestikt en dan was het tijd voor de rug en halsuitsnijding.

Once the inserts were finished it was time to assemble the dress.Pretty straightforward construction of dress,lining and then putting the two together.After that it was time for the back and the neckline.

detail1

Op de rug heb ik eerst het patroon geborduurd en daarna versierd met gedraaide staafjes van Gutermann,op advies van Anne in Veritas.De gedraaide staafjes weerkaatsen het licht en geven een prachtig detail aan het patroon.Ik wisselde zwart af met donkergrijs en daarna was het tijd om het borduurwerk open te knippen.Héél voorzichtig,maar het is me gelukt.

On the back I embroidered the design first and then embellished it with twisted sticks from Gutermann.They catch the light and give a beautiful finish to the cutouts.I alternated black and grey and then came the time to cut into my dress.Very cautious,but I did it and it looks amazing.

detail2

Nadien heb ik de halsrand en V -uitsnijding eerst afgewerkt met losse zwarte pailetten en daarna een sierrand aangebracht met speciale kralen met dubbele gaatjes,grijs en zwart.

wpid-imag0625.jpg

After that I finished the neckline and back with black separate sequins and grey and black double beads.

wpid-img_20141003_103404.jpg

Vervolgens zijn de inzetstukken versierd met grote en kleine zwarte stenen.

To finish and add a little weight to the bottom of the dress,I added black stones,three different sizes to the inserts.

wpid-imag0629.jpg

Oorspronkelijk wilde ik nog meer kralen aanbrengen maar daar had ik spijtig genoeg geen tijd meer voor,mijn creatie is letterlijk op de laatste minuut afgeraakt maar ik ben er heel blij mee.

The original design involved more beading but there wasn’t enough time left.My design was literally finished on the last minute but I am very pleasesd with the result.

roaring twenties

Deze opdracht was een uitdaging maar dat is ook de reden dat ik meedoe.Hopelijk vinden jullie mijn interpretatie ook mooi en stemmen jullie mee.Jullie mening telt mee voor 30 procent dus ga vooral een kijkje nemen op de site van Sew It up om te kijken wat iedereen gemaakt heeft.Er is trouwens ook een Sewalong voor diegene die zich geroepen voelen om mee te naaien.DOEN!!!!

This assignment definitely was a challenge but that was the reason I entered in the first place.I hope you like my creation and will vote for me.Your opinion counts for 30 percent so please,take a look on the Sew It Up website to check out the other contestants and place your vote.They are hosting a Sewalong so if you’re inspired by this or any of the other challenges,JUST DO IT!!!

De volgende opdracht wordt een jas en die zal ik goed kunnen gebruiken nu de winter voor de deur staat.Volgende week komt mijn volgende opdracht op de blog,hopelijk zit ik dan nog in de wedstrijd.

The next challenge will be a coat and as the seasons are changing I will get much use out of this next one.Next week my coat will appear on the blog,hopefully I will still be in the competition.

Tot later!

Later!

3 thoughts on “Sew it up “Roaring Twenties” Dress

Leave a Reply

