It’s a Top(s) post!!!

Ik heb het gedaan!Ik heb een gaatje in mijn MeMade garderobe opgevuld met topjes en een T shirt.Het is, zoals de meeste bloggers zeggen,véél toffer om speciale en aparte kledingstukken te maken maar ik ben back to basic gegaan.

Lately,I’ve been filling the gap in my MeMade wardrobe by making some tops.It is,as  many bloggers say,way more fun to make outrageous and fun outfits,but this time I went back to basics.

Het patroon van de Sorbetto top lag al een tijdje te lonken van op de kast en ik heb er eindelijk werk van gemaakt.Zoals altijd,eerst een FBA uitgevoerd van 2 cm,het bustepunt iets verlaagd,et voila…Klaar om te knippen.Ik heb ook de onderrand een beetje verlengd en afgerond zodat het achterpand langer werd dan het voorpand.Beter achterwerk camouflage!

The Sorbetto Top by Colettepatterns,has been lurking in my closet for a while and so I finally gave in.As usual,I did a 2 cm FBA and I lowered the bust dart a bit.I also decided to round of the bottom edge a bit and made the backpiece longer than the front by about 3cm.More butt coverage!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik heb mijn toile geknipt uit een linnen hemd van Mr CM dat ietsepietsie te groot is voor hem en heb dan maar meteen beslist om de plooi vooraan weg te laten en het achterpand te knippen uit de voorkant van het hemd.Nu heb ik achteraan een knoopsluiting zonder het werk om knoopsgaten te maken en knopen aan te naaien.Me happy!!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I went for a wearable muslin,so I decided to cut my pieces out of a button down shirt from Mr.CM.The shirt is a size or two too big for him and is a pale blue linnen,perfect for a basic summer top.I decided to turn the pattern around ,cut the frontpiece without the pleat from the back of the shirt and cut the backpiece out of the front.As a result I now have a button down back without the fuss of creating buttonholes and adding buttons.Me happy!!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik heb besloten om de randen niet af te werken met biasband maar simpelweg dubbel te plooien en vast te stikken.Ik ben superblij met mijn topje en het is een zalig basisstuk.O ja,heb ik al gezegd dat het een hemd was van Tommy Hilfiger en als resultaat heb ik nu een Hilfiger logo op mijn schouderblad ?!?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I didn’t finish the edges with bias tape but instead folded them over twice and topstitched them.Inside I finished evrything with an english seam.I am over the moon with this top and I have a superduper basic for summer.Oh yeah,did I mention the shirt was from Tommy Hilfiger and now I have a Hilfiger logo on my shoulderblade?!?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Voor mijn tweede versie heb ik een iets andere aanpak gekozen.Ik heb op Pinterest al verschillende versies van dit topje zien passeren en ik heb gekozen voor een geklede versie.Ik had nog een meter van een nude kleurige zijde crepe liggen,gekocht bij The Fabric Sales,en nog een tweetal meter zwarte zijde,gekocht bij Den Boom.Ik besloot om het lijfje te maken in nude en heb een stukje van mijn zwart opgeofferd om een kraagje te maken.Gewoon op het gevoel getekend en dubbel geknipt,verstevigen,samenstikken en vastrijgen op de halsrand alvorens af te werken met biasband.De biasband heb ik naar binnen vastgestikt en als finishing touch:een zwarte metalen rits opgestikt op de middenachternaad.De naden zijn afgewerkt met een Franse naad want de stof rafelt als gek.Al bij al een heel leuk topje om te dragen(veel complimentjes gehad :-))) maar een beetje een nachtmerrie om te maken.Het is een beetje aan de strakke  kant en de bustenaad zit nog een beetje te hoog maar  een winner wat mij betreft.

wpid-img_20140813_142356.jpg wpid-img_20140810_183004.jpg

For my second version I chose a different design of the same top.For this version I decided to go a bit more dressy and I’ve seen some wonderful styles on Pinterest.I hd in my stash a meter of beautiful nude coloured silk crepe,bought from the Fabric Sales,and about 2 metres of black silk,bought at Den Boom,I decided to use the nude for my top and sacrifice a bit of the black to turn into a collar.Just drawn freehand on a scrap of paper,cut it double,used some light interfacing,turned insideout and basted to the neckline to finish of with bias tape.I folded the tape completely to the inside and topstitched it.To complete my design i used a black metallic exposed zipper on the backpiece.The inside seams are all finished with english seams,’cause this fabric frays like hell!!I’ve had a bunch of compliments on my top,though there are some flaws:it’s a little bit tight and the bust dart seems still a bit too high so for my next version I will give a little more room all around.All things considered it is a dream to wear but a nigtmare to sew,nevertheless I’m loving it!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

De derde top is een T-shirt,een patroon van Knipmode,met een jersey voorpand en mouwen en een katoenen achterkant.Meteen toen ik deze nachtblauwe coupon zag op het Stoffenspektakel wist ik dat ik dit T-shirt wilde maken.Ik had nog een stofrest katoen liggen in precies dezelfde kleur en ik hou van dit soort kledingstukken.Basic,op alles te dragen met een beetje een twist.Ik koos voor een maatje 38, en uiteraard een FBA van 2 cm.De jersey die ik koos heeft een beetje stretch maar niet meer dan 20% dus ideaal om te combineren met katoen.Al bij al een makkelijk patroon enkel een beetje een gedoe met de plooitjes vooraan om de twee helften precies hetzelfde door te stikken.Achteraan een knoopsluiting,knoopsgaten gemaakt(ondertussen ben ik een PRO in knoopsgaten) en knoopjes aangezet.Superblij ben ik met dit T-shirt en onnodig te zeggen dat dit T-shirt al dikwijls de wasmachine gepasseerd is.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Last one is a T-shirt,a Knipmode pattern,that has a knit front and sleeves and a woven backpiece with button closure.When I spotted this midnightblue lighweight knit at Stoffenspektakel I knew it would be a perfect match for a leftover cotton I had in my stash.I immediately went on a search for this pattern in one of my books,I love this kind of T shirts.It’s easy to make,a basic in any wardrobe and still has that bit of extra spark.I traced the size 38 and,as always,did a 2cm FBA.The knit I purchased doesn’t have a lot of stretch(about 20 %) so a perfect companion to my cotton.It proved to be pretty straightforward sewing,just a bit of a hassle to line up the topstitching perfectly on the front.On the back piece a few button holes(I really am getting to be a PRO at this)and attached the buttons.I am superthrilled about this T shirt and definitely will be making this again,needless to say this shirt has met up with my washing machine on a regular base. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

One thought on “It’s a Top(s) post!!!

Leave a Reply

