Purple Breezy Dress

Ik had gepland om deze jurk op de blog te zetten,het moment dat hij af was maar het World Wide Web heeft daar anders over gedacht.Deze post is opgegaan in de mist,nadat ik vergeten was om hem op te slaan.Ja,dementie begint vanaf veertig!!In ieder geval,ik heb een jurk gemaakt.Niet zomaar een jurk,maar eentje dat ik nog nooit gemaakt had en dat ik al een tijdje wilde maken.Het is een vintage stijl zomerjurk geworden uit Burda magazine en herwerkt voor de moderne dame.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I’ve been meaning to blog about this dress the moment I finished it,but I got caught up in the WorldWideWeb.An itsybitsy spider came along and took this blogpost with her.Just kidding!But I did write this post before and little old me forgot to save it for editing on a later date.Yes,dementia does begin at forty I’m afraid.Anyway,I made a dress.Not just any dress,a style that I never made before and have been eyeing(is that even a word??) for quite some time.I made a vintage style dress featured in Burda magazine and restyled to accomodate the 21st century woman.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Ik ben gevallen voor de details,zoals wel vaker,de halterbies die kruist onder de buste,de afwerking met paspelband,de cirkelrok,moet ik nog verdergaan?Ik gebruikte een heel zachte katoen uit mijn voorraad,gekocht bij The Fabric Sales,wit met purper stippen en ik heb paarse paspelband gekocht.Ik tekende maat 38 en begon vandaar.Zoals altijd eerst de   bustewijdte aangepast(2cm extra)en dan een beetje verder gepruld.Ik heb wel een toile gemaakt van het lijfje en behoorlijk wat veranderingen aangebracht.De wijdte was ok maar ik moest het borstpunt verplaatsen,de armuitsnijding innemen,de nekband verkorten en de bies onder de buste verlengen.Alsof dat nog niet genoeg was,wilde ik ook graag zakken in zijnaad,dus moest ik de blinde rits verplaatsen naar de middenachternaad.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I fell for the details,as so often,meaning the halterneck style bodice with the crossing under the bustline,the contrasting piping,the circleskirt,need I go on??I picked a wonderfully soft cotton from my stash,bought at The Fabric Sales,white with purple dots and decided to pair it with purple piping.I traced a size 38 and proceeded from there.I did my usual FBA on the bust piece and fumbled around from there.I did make a muslin of the bodice and made quite a few changes.The size was good but I needed to move the bustpoint,pinch in the armscye,shorten the neckholder and lenghten the band under my bust.On top af it all I wanted to add some pockets in the sideseams so I moved my invisible zipper to the center backseam.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Na alle veranderingen,was het in elkaar zetten van de jurk een fluitje van een cent.Behalve toen ik het paspelband wilde aanzetten en ik zo’n 50 cm tekort kwam.Nochtans rekent Burda meestal ruim voor de benodigdheden.Nu ja,niets dat een tripje naar de winkel niets kon oplossen.Ik heb het lijfje niet gevoerd, enkel de bies en nekband verstevigd zodat hij niet zou rekken in de toekomst.Alles netjes opgeperst(deze jurk is een DROOM om te persen) en net op tijd klaar voor de hete zomerdagen van Juli.

After all the fitting issues and pattern alterations,assembling the dress was pretty straightforward.Except when I  pinned the piping to all my edges,I discovered  I was about 50 cm short of piping.Normally Burda is pretty accurate about it’s measurements but not so this time.Fortunately the store did have some left ,so after another trip I could proceed.I didn’t line the bodice of the dress,I just lined the neckholder so it doesn’t stretch over time.A quick press(this fabric is a DREAM to press) and my summerdress was ready for the blistering summer days we had in July.

wpid-wp-1407313247552.jpeg

Dit is een nieuwe stijl voor mij en ik hou ervan.Mijn ventje merkte wel op dat mijn achterste redelijk dik lijkt in dit kleedje,maar dat laat ik niet aan mijn hart komen.Ik hou van het luchtige gevoel en dit is een superkleedje om op de fiets naar het werk te gaan.Gewoon bijeenplooien,onder mijn poep steken en ik moet niet bang zijn dat mijn rokje gaat vliegen.

It’s a new style for me and I’m liking it.My man did mention my butt looks kinda big in it,but I don’t care!I like the way it feels on me and this baby is super for riding my bike to work on a hot day.Just fold the skirt together,stick it under my behind and I don’t have to worry that my dress will fly all over the place.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zoals altijd,meer later!

As always,later!

XOXO

P.S:Zag je de swoosh???/Have you seen the swoosh???

3 thoughts on “Purple Breezy Dress

Leave a Reply

