The PPP/ PP Project

Voor je denkt dat mijn toetsenbord rare dingen doet zal ik de titel even verduidelijken.PPP, oftewel Pretty Pink Peplumtop,en PP,Pinstripe Pencilskirt heb ik gemaakt voor de Me-Made-May’14 uitdaging.Deze twee stukken komen uit mijn UFO mand,hoera voor mij ,kus van de juf en bank vooruit!

/Before you think my keyboard is misbehaving,let me tell you about the P’s.The Pretty pink Peplumtop and the Pinstripe Pencilskirt are part of the MMM challenge.These  two items were living in my UFO basket,so thumbs up,victory dance,happy,happy!

Ik heb namelijk een geweldig uitstelgedrag en uit het oog is uit het hart.Eens een stuk in die mand belandt moet ik al heel wat moed bijeen rapen om daaraan te beginnen.Wat belandt er in die mand??Kledingstukken die gerepareerd moeten worden,ritsen inzetten,knopen aannaaien,zoom omnaaien of terug vastmaken(heb ik echt een BLOEDHEKEL aan),kleding die niet af geraakt door materiaaltekort of constructiemoeilijkheden of simpelweg naaiflow kwijt,en dan zijn er nog de stukken die af zijn maar niet helemaal door de keuring geraken.Deze twee zijn van de laatste categorie.

/I’m constantly putting things off and once something is out of my sight it tends to get forgotten.Once a piece of clothing gets in my UFO basket,it is doomed to stay.What’s in it then??Clothing that needs repairing,needs new zippers,missing buttons,hems that need handsewing(I HATE DOING THAT),pieces that don’t get finished due to lack of material or construction difficulties or sometimes just losing the sewing mojo,and then there are pieces that are finished but didn’t make it trough the inspection.These two are from the latest categorie.

IMAG0298IMAG0304

De peplumtop is iets wat al een tijdje op mijn wenslijstje stond.Voor mijn eerste versie ben ik begonnen met de Burda Peplumtop (08/2012) maat 40.Dit patroon heb ik een bustewijdtecorrectie gegeven en de hals veranderd in een boothals.Bij het passen bleek dat ik wel de wijdte veranderd had,maar vergeten was om ook de lengte te vermeerderen waardoor mijn taille vlak onder mijn borsten leek te zitten.Niet echt een flatterende look,geloof me maar.Met als gevolg een verblijf in de nog-terug-te-veranderen-maar-voorlopig-geen-goesting mand.Vorige week terug opgediept en volledig losgetornd,patroon was weg dus alle stukken nagetekend en aangepast.Ik heb een V-halsuitsnijding gemaakt,vond ik mooier,de bustewijdte aangepast en ook de taille verlaagd met 4 cm.Ik heb ook het achterpand gecorrigeerd voor mijn gebogen schouders.Eerst een pasmodel gemaakt en dan de peplum zelf 10cm korter gemaakt.

IMAG0274 IMAG0273 IMAG0272

Eens het patroon op punt stond,bleek dat de originele delen niet meer te redden waren,maar gelukkig had ik nog een metertje roze stof in mijn voorraad liggen.Een fuchsiaroze katoen met net genoeg stretch,heel aangenaam om dragen,gekocht bij Nekkertex in de uitverkoop.Met het nodige meet en puzzelwerk lukte het net om alles uit te snijden,met beleg!Enkel nog een blinde rits gaan kopen,dus ik naar de winkel.Eenmaal daar valt mijn oog op een verdacht bekend roze stofje in de restjesbak.Hoera,een voeringrest exact dezelfde kleur als mijn peplumtop voor een schamele €1,50.Meenemen dus!!!!Eenhalve dag later,alles in mekaar gezet,blinde rits ingezet,mouwtjes ingezet,voering ingenaaid en passen maar.Blijkt datde originele kapmouwtjes te smal zijn en mijn armen er niet door willen,geen zicht!Dan maar zonder mouwen………..

Mouwen losgetornd en alles terug afgewerkt en ,succes!!Mijn Pretty Pink Peplumtop is klaar om bij de collectie gevoegd te worden.

 

/The peplumtop is something that’s been on my wishlist for a while.For my first version I went with the Burda Peplum Top(08/2012) size 40.I changed the round neckline to a boatneck and did an FBA.I thought I would do a few shortcuts and decided to sew the whole thing without doing a muslin first.When finished it turned out that I altered the width of the bust but not the length,so it looked like my waist started right below my bust.Not the best looking top I guarantee you that!So my pretty peplumtop ended up on the pile need-to-change-that-but-don’t-feel-like-it-right-now.Last week I decided to make do on my MMM’14 pledge and get on with things.I deconstructed the whole thing and retraced the pattern from the existing pieces,ofcourse I didn’t think of holding on to the pattern,changed the neckline to a more flattering V-neckline and did a proper FBA,lowered the waist about 4 cm,I also threw in a dart for my rounded back.I made a muslin first,yes i’m a believer now,and after the fitting decided to shorten the peplum itself  about 10 cm.After transferring everything to my pattern it turned out I couldn’t reuse the original fabric,so after a dig in my stash I found about a meter of a pink cotton fabric with just the right amount of stretch that I picked up on sale in Nekkertex last year.With a bit of a squeeze I managed to cut out all my pieces,including facings!All I needed now was an invisible zipper(I love those things) so off to the shop.First thing I saw in the scrap fabrics box was a pretty little pink lining,exactly the same color as my top for €1,50 that had my name written on it.Back home and half a day later everything sewn,finished and pressed ,I try on my top and Damn….Seems the original capsleeves are to narrow,the one thing I didn’t add on the muslin.Sleevless it will be then.I disassembled the lining,removed the sleeves and presto!!!My gorgeous peplumtop is ready to add to my wardrobe.  

IMAG0303_BURST001 IMAG0305 IMAG0303_BURST017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volgende project in mijn post is mijn Pencilskirt oftewel,kokerrok.Een klassieker ik weet het maar dit is het soort rok waar ik van hou en die me ook geweldig staat,al zeg ik het zelf.Oorspronkelijk gemaakt van het Burda patroon dat bij de peplumtop afgebeeld stond,in een lichtgewicht grijze wol met krijtstreepje en een beetje stretch.Lui als ik soms ben,had ik de tailleband niet verstevigd,slecht idee,waardoor de band niet echt mooi bleef zitten en met de pasvorm was ook iets niet pluis.Deze post van Lena heeft mij enorm geholpen om te bepalen waarom mijn rok niet mooi past.Hierin legt ze alles uit over balans en pasvorm.Blijkt dat mijn bekken naar voren kantelt en ik een ronde bips heb.Volgens haar berekeningsmethode is dat voor mij +2 waardoor mijn figuurnaad vooraan komt te vervallen en ik twee figuurnaden achteraan heb die dieper zijn.Ik weet dat dit veel uitleg is,maar het loont echt de moeite om eens te bekijken.Eerst de toile gemaakt en daarna mijn rok losgetornd en opnieuw geknipt.Deze keer heb ik de tailleband wel verstevigd en zelfs afgewerkt met rood biasband,loopsplit ingelegd en de zoom met de hand ingenaaid.Et voila,een perfect passende Pinstripe Pencilskirt.

IMAG0301 IMAG0295

/The next project in this post is my pencilskirt.A classic pattern,I know,but this is the kind of skirt I looove to wear and a look that suits me best(If I dare say so myself).The original skirt was made from the matching skirt of the peplumtop in the same Burda issue and I used a grey lightweight wool blend with a little bit of stretch.I used a size 40 for my skirt and against better judgement I decided not to use interfacing on the waistband.Not a good idea and there were other fitting issues.After reading the posts from Lena I learned about how and why my skirt wasn’t turning out the way I wanted to.In these posts she explains everyting you need to know about balance and fitting problems.Seems I have a forward tilted pelvis and a round bottom.According to the calculations I made my score is +2 wich means that the darts in front are removed and the back darts are a bit deeper.I know it’s a lot to handle but in the end it’s worth it!I made my muslin first and altered the original pieces accordingly.This time I did use a fusible interfacing on the waistband and decided to finish the inside seams of it with a red bias tape.Clean finishings and all,I added a slit in the center backseam for comfort(trust me,whoever designed the pencilskirt didn’t drive SUV’s) and handstitched the seam.My Pinstripe Pencilskirt is finished and fits me like a glove.This is a pattern that’s gonna get used a lot!! 

XOXO

One thought on “The PPP/ PP Project

Leave a Reply

