Building an amazing wardrobe

fasion fades, only style remains the same  Coco Chanel Ik ben grote fan van de Wardrobe Architect serie door Sarai van Coletterie.Door deze reeks te volgen heb ik een beter zicht gekregen op mijn,ondertussen uitgedunde,kleerkast.Zij zet haarfijn op een rijtje waarom bepaalde stukken favorieten zijn en waarom andere stukken altijd ergens achterin blijven hangen.Ik heb een aantal jaar geleden mijn diploma van kleur-en stijlconsulente gehaald,waardoor ik perfect weet wat mij staat en wat niet.Qua kleur hou ik mij daar nogal aan,absoluut géén oranje voor mij,maar op het vlak van vorm durf ik de bal wel eens mis slaan.Spijtig genoeg vooral bij mezelf,ik laat me nogal eens verleiden door iets wat er in de winkel of de boekjes zo geweldig uitziet.Ik ben sinsdien een beetje geobsedeerd over de pasvorm en vormgeving van mijn kleding.

/I’m a big fan of the Wardrobe Architect Series by Sarai.Ever since I’ve been following these series I have a much better look at my,now decimated,wardrobe.She gives you a better look at why some outfits become favourites and other gather dust in the back of your closet.I have a degree as a Color-and Styleconsultant,so I tend to know what suits me and what doesn’t,but now I also know why your background is important.Colorwise I tend to stick to the rules,absolutely NO ORANGE for me,but shapewise I sometimes get a bit adventurous and regret it later.Since the series I’m a bit obsessed with shapes and styles for my wardrobe.

Aangezien ik in België woon is het klimaat een behoorlijk beslissende factor in mijn kledingkeuze.Natte en,meestal,koude winters,sterk wisselvallig lente- en herfstweer en afwisselend regenachtige of drukkend warme zomers.Ik heb een zandloperfiguur maar met de jaren is mijn taille iets breder geworden en heb ik een klein buikje ontwikkeld.Ik heb grote borsten,dus coltruien zijn echt niet om aan te zien maar borsten en achterwerk zijn redelijk in proportie,waardoor de meeste mensen denken dat ik makkelijk kleding vind.Niet dus!Tegenwoordig lijkt het wel of de meeste mensen geen borsten en billen hebben,als ik iets in mijn maat pas,spant het gelijk gek aan mijn borsten en/of billen,neem ik een grotere maat zakt het van mijn schouders en lubbert het in mijn taille(en ik lijk direct 10 kilo zwaarder).

/I live in Belgium,that means the weather is a very important factor in choosing my clothing . Wet,windy,mostly very cold winters, a very unpredictable spring and fall and either very wet or very hot summers.I am blessed with an hourglass figure but over the years my waist is a bit wider and I got a little tummy.I’m big breasted,so turtlenecks are an absolute no go,but they are in proportion with my hips and bottom,therefore most people think it’s easy for me to go shopping for clothes.Not really!It seams nowadays women don’t have boobs and/or thighs,if I try on something in my size,it’s bursting the seams on my breasts or my behind,if I try a bigger size it falls of my shoulders or gapes at the back(and it looks like I gained about 10 kilo’s overnight).

Als kapster kan ik modegewijs met heel veel wegkomen,kledingvoorschriften zijn gelukkig niet zo in trek in kapsalons.Er zijn wel wat dingen die niet zo praktisch zijn.Zo heb ik heel weinig wollen pulls(te warm en het haar krijg je er nooit meer uit),hetzelfde met jurkjes in wolvarianten,stoffen zijn liefst zo glad mogelijk.Lange mouwen worden meestal opgestroopt of opgerold,die worden toch alleen maar nat of meegekleurd.Broeken zijn het meest praktisch,alhoewel ik ook wel kleedjes en rokken draag als ze maar niet te kort zijn.

/Being a hairdresser means that ,fashionwise, I can get away with just about everything,dresscodes aren’t a big thing among our peeps,creativity rules!There are however some things that just aren’t that practical.For instance wool jumpers or dresses(too hot and you’ll never ever get rid of the hair) aren’t favourites,fabrics are preferably as smooth as possible.Full lenght sleeves usually get rolled or pushed up,they only get wet or coloured on.Pants are the most practical,but I also wear dresses or skirts , providing they’re not too short.

Ik hou eigenlijk vooral van kleding die mooi aanpassend is,daar komt mijn figuur het best in uit en daar voel ik mooi in.Ik heb niet echt een stijlvoorbeeld,alhoewel ik de stijl van de oudere hollywood lady’s zoals Audrey Hepburn en Sophia Loren heel mooi vind.De looks vanDior,Chanel,Ralph Lauren,Giorgio Armani vind ik ook heel mooi.Volgens mijn wederhelft heb ik drie verschillende stylen:de seutenlook(klassieke outfits,noem ik die of een beetje retro),de hippielook(gewoon comfy kleding) en de “Speciale Kleren”(modieus met een twist).Hij is niet echt op de hoogte van mode en stijl,had je het al door??

/My style is mostly pretty fitted,it’s show of my figure best and it makes me feel pretty.I don’t really have a style icon,although I like the old Hollywood feel of  Audrey Hepburn and Sophia Loren.I like the looks of Dior,Chanel,Ralph Lauren and Giorgio Armani.According to my other half I have three different styles:the nerdy look(classy chic is what I think,sometimes leaning towards retro),the hippie look(comfy clothes) and the “Special Outfits”(mostly fashion items,sometimes with a twist).Did I mention he really isn’t that into fashion and style??

 

  ClassyGOSH, I REALLY like this look. Perfect for my SAHM lifestyle.halle-berry Vintage1 Motorcycle Skinny JeansLove the gold belt and the berry skirt with a tee & leather. Can you guess which picture goes with each style?

 

Ik heb een hekel aan capribroeken en ballerina’s,coltruien zijn bij mij gewoon niet mooi en T-shirts moeten altijd een beetje meer uitgesneden zijn.Cirkelrokken en laagjes vind ik mooi ,maar staan mij absoluut niet.

/I hate capri pants and ballerina shoes,turtlenecks are absolutely no friends of mine an tops always need a bit of a lower neckline.I love full skirts and layering,but they never look good on me so I avoid them. 

Wat kleuren betreft is het zeer simpel,ik ben een zwart/wit iemand met alle grijstinten daartussenin . Donkerblauw is ook een van mijn basiskleuren.Als accentkleuren vind ik paarstinten,blauwtinten en een spatje smaragdgroen heel goed  bij mij passen.Rood is ook een winner.

/As for colours,that’s easy.I’m a black and white kinda gal,with every shade of grey in between.When I feel like something different I go for darkblue.When I want to spice things up shades of blue,purples and a splash of emerald green do the trick.Red is always a winner,when I feel like it.

Na een zorgvuldige inspectie van mijn kast,ben ik tot de conclusie gekomen dat ik wel wat meer zachte kleuren kan gebruiken voor de warmere dagen,dus lichtgrijs,lichtpaars ,babyblauw en lichtroze staan op mijn verlanglijstje.Op naar de stoffenwinkel dus,aangezien mijn goede voornemen voor 2014 is,om geen kleding meer te kopen,behalve lingerie en schoenen.Ik heb al een paar voorbeelden van looks gemaakt met Polyvore,een deel ervan heb ik al of iets gelijkaardig,sommige dingen zal ik moeten maken of kopen.Dit is een leuke site om basistukken die je al hebt te combineren met nieuwe en te kijken wat werkt en wat niet.Het geeft je een heel goede kijk om outfits samen te stellen.

/After an extensive closet cleanout,I find that there is a definite lack of softer colours,especially when spring is knocking on my door.On my wishlist are dovegrey,lilac,pink nudes,maybe even some babyblue. I’ll need to go shopping for fabric,since I promised myself that I won’t be buying clothes in 2014,except for lingerie and shoes(girls gotta have shoes!)I’ve put together some looks with Polyvore,some items I already own(or similar),some I’ll have to make or buy.This is a great site to take key items from your closet and see what works and what doesn’t.It gives you a great eye to combine outfits and see what works and what doesn’t. Spring combination

Denk jij na over je stijl en wat bij elkaar past als je winkelt of voor jezelf naait?Wanneer gooi je een kledingstuk weg of geef je het weg?

/Do you think about your style and what goes with your existing wardrobe when you’re shopping or sewing for yourself?When do you throw or give away an item? 

Leave a Reply

