Basic Chanel inspired dress

Welkom!Alhoewel ik al een aantal jaren voor mezelf kleding naai,ben ik er nog niet in geslaagd om een patroon volledig vanuit het niets tot een goed eind te brengen.Tot op heden,dus.Met de hulp van onnoemelijk veel tutorials en how-to filmpjes,boeken over patroonontwerp en niet te vergeten een aantal fantastische blogs,o.a. http://iconicpatterns.com/,ben ik er eindelijk in geslaagd om een basispatroon te ontwerpen helemaal aangepast aan mijn lichaam.Natuurlijk niet zonder het nodige knip en plakwerk en meters baalkatoen aan flarden te knippen.Ik ga jullie niet vervelen met de details maar laat ons zeggen dat ik blij ben dat ik het niet opgegeven heb.

Welcome!Altough I’ve been sewing for myself for a number of years,I’ve never ever drafted a pattern from scratch.Until now,that is.With the help of  countless tutorials,how-to video’s,books on pattern design and a number of fantastic blogs,thanks Lena from Iconic Patterns,I have finally drafted my very own basic dress,made to fit my body shape and measurements.After using half a tree’s worth of brown paper(sorry,mother nature!) and metres of muslin I’m very glad I didn’t give up.

Voor mijn jurkje heb ik gekozen voor een stofje dat in mijn stoffenbak lag en eigenlijk bedoeld was voor een jasje,een roze stof met veel relief.Het deed me een beetje aan de klassieke Chanel stoffen denken,vandaar de titel.Patroon geknipt,lijfje in elkaar gezet,minus de rits en tadaa,past perfect!Vreugdedansje gedaan en mezelf een dikke pluim gegeven voor moed en volharding.Daarna is mijn kleedje spijtig genoeg een beetje blijven hangen op de paspop,aangezien ons jaarlijks skiverlof er aankwam.

/For my dress I decided to use a fabric that was already in my stash,a pink fabric originally ment to create a jacket,but got lost in the storage.It kinda reminded me of a Chanel fabric,hence the titel.Cut my pattern,assembled the bodice,except for the zipper,and whoopwhoop,perfect fit!Did my happy dance and gave myself a medal for perseverence.After that,my dress was left hanging  ’cause of the annual skiing vacation.

Na de vakantie vol goede moed terug begonnen met de mouwen(ahja,ineens alles erop en eraan,hé)en verdorie nog aan toe,ik heb ze toch wel achterstevoren ingezet.Pas gezien als ze er alletwee ingezet waren en ik ze netjes wilde strijken,dusalles eruit en terug opnieuw.Gepast en goedgekeurd.Aangezien mijn kleedje zeer basic is,werd ik een beetje bang dat het wel een heel saai kleedje zou worden en de bedoeling is toch wel dat ik het ook ga dragen.

/After our vacation I’ve got back in touch with my dress and putting in the sleeves(ohyeah,all or nothing) and I managed to put to them in backwards.I noticed my mistake after I assembled both sleeves and was ready to press the seams,so back to square one.Put them in the rigt way and it looked instantly better.Second fitting and yay,it fits awesome.Since my dress is very basic,I kinda had the feeling it was going to be a bit boring and I didn’t want it hiding in my closet forever.

Ik heb dan maar een zgn.Peter Pan kraagje geknipt van een wit grof linnen,gevonden op de bodem van de stoffenbak.Voor de mouwen heb ik een driekwart lengte gekozen aangezien ik lange mouwen toch altijd omhoog schuif.Op aanraden van een vriendin heb ik er een witte manchet aangezet en achteraf gezien was dit een fantastisch idee.De jurk heb ik volledig gevoerd zodat hij mooier valt,een blinde rits ingezet en hij is klaar om te persen.

/So back to the drawingboard where I made myself a Peter Pan collar from a white linnen,that was lying on the bottom of my stashbox.For my sleeves I decided to go a threequarter length since I always pull up my sleeves.A friend of mine suggested some white cuffs to even out the design and it turned out this was a fabulous idea.I completely lined the dress so it would feel very comfortable,put in a blind zipper and my self-drafted dress is reading for pressing.

Ik hoop dat jullie het resultaat even mooi vinden als ik want ik ben er superdesuperblij mee.

/I hope you’ll find the end result as fine as me ’cause I am over-the-moon-happy with it.

IMAG0256[1] IMAG0255[1] IMAG0254[1] IMAG0252[1]

 

 

2 thoughts on “Basic Chanel inspired dress

Leave a Reply

